Foto: Berga Huvudbyggnad

Berga naturbruksgymnasium får ny ägare

Berga Naturbruksgymnasium får en ny ägare som har lång erfarenhet av att driva naturbruksgymnasium, de har kraft och många idéer till att utveckla skolan. Det är Dille Bolag AB med dotterbolag som föreslås köpa skolan med tillhörande byggnader och mark.

• Jag är glad att vi lyckats säkra en långsiktig köpare som inte bara vill värna utan också utveckla en hundraårig verksamhet. Samtidigt kan vi ännu tydligare fokusera på regionens kärnverksamheter – sjukvård och kollektivtrafik säger Charlotte, Broberg (M), fastighet- och serviceregionråd.

Dille Bolagen AB som bland annat bedriver Dille Gård Naturbruksgymnasium i Östersund har skickat in en ansökan till skolinspektionen om att överta huvudmannaskapet för skolan.

• Vi är både glada och stolta att vi blivit utvalda som en kapabel och långsiktig aktör att driva skolan vidare. Nu väntar ett spännande arbete med att planera och genomföra överlåtelsen och vår ansökan till Skolinspektionen är en process som tar tid. Att vi får förtroendet att förvalta Berga vidare känns jättebra och vi ser fram emot att utveckla skolan tillsammans med Bergas fantastiska medarbetare, säger Georg Eriksson, Koncernchef Dille Bolagen AB.

Överlåtelsesumma: 118,9 miljoner kronor

Tidplan: Beslut i fastighets- och servicenämnden 25 mars. Beslut i regionstyrelsen 18 maj. Beslut i regionfullmäktige 8 juni.

Tillträde:
Köparen har ansökt till skolinspektionen om tillstånd, men tidpunkten för besked och därmed datum för själva överlåtelsen av verksamhet och fastighet är idag oklar. Målsättningen är att så snart det är möjligt, dock senast januari 2023 överlåta verksamhet och fastighet

Fakta om skolan:
Utbildningen har bedrivits sedan 1920. Skolan har kapacitet för drygt 250 elever, varav cirka hälften i internatboende. Skolan har för närvarande ca 180 elever, varav ca 70 bor på internatet. Verksamheten är idag organiserad inom serviceförvaltningen i Region Stockholm där både skolpersonal och skolchefen är anställda.

Skolan har för närvarande 45 personer anställda varav 22 är lärare.

Fakta om marken:

Västerhaninge-Berga 7:8 består av ca 542,9 ha, varav 261,1 ha är åker och betesmark och 195 ha är skog. PÅ fastigheten finns ett 60-tal byggnader fördelat på cirka 17 880 m2 såsom stallar, ridhus, kanslihus, matsal, skollokaler (för både mer teoretisk utbildning och för lantbruksrelaterad utbildning), elevbostäder, personalbostäder.

Försäljningsprocessen:

Regionen mottog 8 indikativa bud. Till de budgivare som uppfyllde villkoren i förfrågan ställdes kompletterande frågor för klarläggande av vissa punkter i anbuden. De som fick kompletterande frågor anses seriösa huvudmän. Köparen var den som lämnat högsta bud.

Om Region Stockholm:

Region Stockholm ansvar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional tillväxt och utveckling samt för att bidra till ett fritt och tillgängligt kulturliv.

Om Dille Gård:

Dille Gård ingår i koncernen Dille Bolagen som är familjeägt. Georg Eriksson, koncernchef och delägare, är sjätte generationen på gården.

Dille Gård bedriver idag ett Naturbruksgymnasium i hjärtat av Jämtland med inriktning på Djur och natur sedan 2005. I dag bedrivs gymnasie- och vuxenutbildning samt yrkeshögskola. Totalt sett har skolan ca. 250 studerande under ett år, på plats eller via distans. Dille Gård förvaltar även en del mark, främst skog, men även åker och betesmarker. Skogsinnehavet är drygt 900 hektar.

Pressjour