En miljon stockholmare har fått två doser

En miljon stockholmare har fått två doser

Idag, onsdag, passerar Stockholm ytterligare en viktig milstolpe i kampen mot covid-19. En miljon stockholmare har nu fått två doser vaccin och har därmed ett gott skydd mot allvarlig sjukdom. Finansregionrådet Irene Svenonius (M) gläds åt hur snabbt huvudstadsregionen har kunnat vaccinera.

- Vaccinet är nyckeln ut ur pandemin. Det är med stor glädje jag ser att huvudstadsregionen kunnat vaccinera med högt tempo även under sommarmånaderna. Att en miljon stockholmare nu har fått två doser betyder att en betydande andel av regionens invånare nu har ett gott skydd mot covid-19, säger Svenonius.

Vidare har Region Stockholm i veckan även kunnat öppna upp vaccineringen för alla över 16 år.

- När det nu är dags att återvända till skolan är vaccineringen av 16- och 17-åringar viktig för att dämpa smittspridningen. Därför är det väldigt glädjande att hela 12 000 vaccindoser bokades av åldersgruppen redan första dygnet. Målet är att Stockholm ska bli Stockholm igen, men det går bara om tillräckligt många tar båda sprutorna, säger Svenonius.

Linnea Lundgren

Pressekreterare (M) Finansroteln +46 70 737 57 53