Charlotte Broberg (M), ordförande för Strukturfondspartnerskapet för Stockholmsregionen.

EU-medel till Stockholmsregionen

Vid ett prioriteringsmöte med React EU tilldelades EU-medel till fem nya regionala utvecklingsprojekt och två påfyllnadsansökningar. Totalt tilldelas 18 miljoner kronor i näringslivssatsningar i Stockholmsregionen.

- Pandemin fortsätter att tynga utsatta branscher som besöksnäringen och det råder stor efterfrågan på omställningsstöd till digitala verktyg och eldrift bland mindre företag inom olika branscher. Som nettobetalare till EU är det alltid positivt när EU-medel kommer tillbaka till Stockholmsregionen, säger Charlotte Broberg (M), regionråd och även ordförande i Strukturfondspartnerskapet för Stockholmsregionen.

- Strukturfondspartnerskapet välkomnar också med stor glädje projekt som kommer att arbeta med att stärka samverkan mellan näringsliv och offentlig sektor inom högt aktuella områden, säger Charlotte Broberg (M).

Projekten som beviljats EU-medel kommer att arbeta brett med regional utveckling. De kommer att handla om stöd till upprättandet av en grön, digital och motståndskraftig återhämtning av besöksnäringen, affärsutvecklingsprogram för små- och medelstora företag inom industrin, förbättra förutsättningarna för mindre företag inom fordonsindustrin till grön omställning och digitaliseringsstöd för skärgårds- och landsbygdsföretag.