Lars Rådén (M), vice ordförande i Hälso-och sjukvårdsnämnden.

M: Längre köer och dyrare vård när 1177 ska drivas av regionen

Stockholm har Sveriges kortaste svarstider för sjukvårdsrådgivning 1177 men nu lovar vänsterstyret i Region Stockholm att regionen ska ta över rådgivningen. Det innebär längre svarstider, dyrare för skattebetalarna och verksamheten riskerar att äventyras av en omfattande rekrytering på 250 erfarna sjuksköterskor.

- Moderaterna vill utveckla 1177 och koppla det närmare vårdcentralerna men detta nya förslag från S-styret kommer leda till längre köer och att det blir dyrare för skattebetalarna. Det är bekymmersamt av hur Vänsterpartiets inflytande nu skapar en ideologistyrd snarare än patientstyrd vårdpolitik, säger Lars Rådén (M), vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

- Det är obegripligt i en tid av svåra ekonomiska prioriteringar att gå fram med ett förslag som leder till längre köer och dyrare sjukvård. Förutom att man ogillar vissa vårdgivare är det svårt att förstå varför detta sker, när stockholm har landets kortaste svarstider, säger Lars Rådén (M).

Erfarenheter från Region Sörmland som gjorde samma sak år 2019. Trots lägre inkommande samtalsvolym till 1177 under 2020 och 2021 jämfört med tidigare år, då en privat aktör bedrev tjänsten, gick tillgängligheten till tjänsten från 3 minuters medelsvarstid till 33 minuter.

I stället för att 94 procent av alla samtal besvarades, besvarades bara 61 procent. Kostnaden för skattebetalarna gick från 16 miljoner kronor till 28 miljoner.