Moderatbudgeten ger 100 miljoner mer till Stockholms sjukvård

Moderatbudgeten ger 100 miljoner mer till Stockholms sjukvård

Med Sveriges nya statsbudget får Region Stockholm 100 miljoner mer till sjukvården. Det är pengar som oavkortat ska gå till fler vårdplatser. De kommande tre åren är tillskottet 670 miljoner. Enligt en ny undersökning från Novus och Sveriges Radio är sjukvården väljarnas viktigaste valfråga.

- Tack vare Moderaterna får sjukvården mer i hela landet än med nya statsministerns budget, och för Stockholm blir det över 100 mkr redan nästa år. Allt det kommer rakt till sjukvården. När S-regeringen kraftigt ökar utjämningsskatten som tar miljardbelopp från Stockholms sjukvård satsar vi på vården. Det är tydligt vilka som prioriterar vården, säger Lars Rådén (M), ordförande i Avtalsutskottet i Region Stockholm.

Statsbudgeten innebär stora satsningar på vården. Sveriges regioner får nästa år dela på 425 miljoner för fler vårdplatser och nästan 3 miljarder de kommande tre åren. Samtidigt läggs stora resurser också på att inrätta en nationell vårdförmedling och stärka insatserna mot HIV.

Fakta

För att få fler vårdplatser skjuter Moderaterna i budget till 425 miljoner kronor för 2022, 1 000 miljoner kronor 2023 och 1 500 miljoner kronor 2024. För Region Stockholm innebär det 97,75 miljoner extra 2022 och 672,75 extra för hela perioden, om andel per invånare är densamma.

För att inrätta en nationell vårdförmedling, där patienter som väntat längre än vårdgarantins 90 dagar ska få vård i annat län tillsätts 250 miljoner kronor de kommande tre åren.