Nu öppnar vaccinbokningen för alla 35+

Nu öppnar vaccinbokningen för alla 35+

Idag måndag öppnar Region Stockholm vaccineringen för alla över 35 år. Finansregionrådet Irene Svenonius (M) menar att beskedet är ett viktigt steg på vägen mot en öppen huvudstadsregion utan restriktioner.

– I helgen nådde vi över 50 procent vaccinerade i huvudstadsregionen och idag öppnar vi även upp för alla över 35 år som nu får möjligheten att boka en tid för att få det skydd vi alla väntat på. Nu är det dags att steg för steg börja återgå till en normal vardag där Stockholm kan bli Stockholm igen, säger Svenonius.

Bokning för vaccination rekommenderas att göras digitalt via appen Alltid Öppet men går även att göra på tio olika språk via telefontjänst. Två mobila vaccinationsenheter utan krav på förbokning finns i Södertälje och Botkyrka.

Tips inför vaccinationen

• Alla vaccinationer ska förbokas.
  • För att undvika trängsel – tänk på att helst komma ensam till vaccineringen och var gärna på plats ungefär fem eller tio minuter innan.
  • Om möjligt – ha gärna kortärmat. Då går vaccineringen snabbare.
  • Ta gärna med munskydd för att undvika smittspridning.

Linnea Lundgren

Pressekreterare (M) Finansroteln +46 70 737 57 53