Ny ambulansstation i Årsta park efter beslut om fler ambulanser

Ny ambulansstation i Årsta park efter beslut om fler ambulanser

Region Stockholms egen ambulansverksamhet, AISAB, behöver nya större lokaler, då regionen växer. Därför har regionen beslutat att bygga ut ambulansstation Söder som i nuläget ligger i Johanneshov. De nya lokalerna kommer också vara så stora att den prehospitala akutsjukvårdens utbildningscenter, klinisk traumacentrum kommer bedrivas i den nya ambulansstationen. AISABs nya uppdrag innebär ungefär 100 nya tjänster och flera nya ambulanser.

När regionen växer behövs det fler ambulanser för att hjälpa svårt sjuka, därför har det beslutats om att flytta verksamheten som idag finns i Johanneshov till Årsta park där det finns större lokaler att nyttja på bästa möjliga sätt. Ambulansverksamheten behöver också större lokaler för sitt utökade uppdrag från hälso- och sjukvårdsnämnden vilket innebär en utökning av medarbetare som i sin tur behöver bra och goda sammanhållna lokaler.

– För att kunna möta den växande befolkningen krävs det större lokaler, fler ambulanser och mer medarbetare till ambulanssjukvården. Därför är vi glada över att kunna möta det behovet som ambulanssjukvården behöver genom att ambulanssjukvården nu får tillgång till större lokaler för att sköta sitt utökade uppdrag, säger Charlotte Broberg, (M) fastighets- och serviceregionråd.

– Det här blir en långsiktig lösning för ambulanssjukvården i den här delen av regionen. Eftersom att sjukvård, i synnerhet ambulanssjukvård kräver speciella lokaler och fordon, är jag glad att vi kunnat erbjuda lokaler där man kan få plats med mer fordon och fler medarbetare. Regionens ambulansbolag ska nu utöka sin verksamhet som har ansvar för ledningsenheterna, men också för psykiatriambulans och intensivvårdsambulans. Det är även glädjande att klinisk traumacenter kommer kunna bedriva sin utbildning i lokalerna, säger Charlotte Broberg, (M) fastighets- och serviceregionråd.

Preliminär inflyttningstid väntas bli 2019/2020.

Siffror om AISABs utökning av uppdrag

Utökningen för hela AISAB efter den nya upphandlingen är:

• 2 akutambulanser dygnet runt
  • 1 dagenhet
  • 3 ledningsenheter dygnet runt
  • 1 Intensivvårdsambulans (buss) dygnet runt
  • 1 Intensivvårdsambulans On Demand
Söderstationens utökning är följande:
  • 1 akutambulans dygnet runt
  • 1 dagbil
  • 1 ledningsenhet
Ytterligare utökning är: