Ny styrelse för Karolinska Universitetssjukhuset

För att skapa förutsättningar för ett starkare ledarskap inom hela sjukhuset presenterade Alliansen i Stockholms läns landsting i april förslag om en ny styrelse för Karolinska Universitetssjukhuset. Idag beslutade landstingsfullmäktige i Stockholms läns landsting att välja den föreslagna styrelsen, som breddas från fem till sju ledamöter. Ny styrelseordförande är Håkan Sörman, tidigare VD för Sveriges kommuner och landsting.

- En av de mest prioriterade uppgifterna för den nya styrelsen för Karolinska Universitetssjukhuset är att stärka det nära ledarskapet inom hela sjukhuset och dra större nytta av den stora kompetens som finns bland vårdens medarbetare, säger Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd.

- Det är ett spännande och utmanande uppdrag och jag ser fram emot att tillsammans med övriga styrelsen bidra till att ge Karolinska den nystart som behövs, säger Håkan Sörman, ny styrelseordförande för Karolinska Universitetssjukhuset.

Den nya styrelsen, som beslutades på landstingsfullmäktige den 8 maj:
Håkan Sörman, ordförande
Eva Fernvall, vice ordförande
Ylva Hambraeus Björling
Håkan Nilsson
Kjell Asplund
Karin Eliasson
Kia Orback Pettersson

För Håkan Sörman: 08-123 131 48
För Irene Svenonius: Se nedan.

Moderaterna styr Stockholms läns landsting tillsammans med Alliansen sedan 2006 och ansvarar för sjukvården och kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.