Nytt avtal: 300 frivilliga ska stödja vårdens krisberedskap

Nytt avtal: 300 frivilliga ska stödja vårdens krisberedskap

Som första region i Sverige sluter Region Stockholm avtal med Civilförsvarsförbundet om att utbilda egna resursgrupper av frivilliga som ska säkra förmågan hos regionens sjukhus i samband med samhällsstörningar. I ett första steg utbildas 300 frivilliga för att exempelvis kunna transportera vatten, vägleda patienter, resa tält och andra praktiska insatser som underlättar för regionen att kunna fortsätta bedriva den samhällsviktiga vården.

Omvärldshändelser visar på behovet av att snabbt kunna ställa om och ha en hög förmåga att snabbt svara mot olika typer av störningar, kriser och hot.

– Kraften i civilsamhället är enorm och med 300 regionfrivilliga som snabbt kan stödja sjukhusens drift blir hela Stockholmsregionen säkrare. Civilförsvarsförbundet med dess medlemmar är en mycket välkommen partner i detta helt kritiska arbete för att upprätthålla samhällsviktiga funktioner, säger Irene Svenonius (M), finansregionråd.

Regionen finansierar den frivilliga resursgruppen. Utbildningen leds av Regionen, men genomförs i samråd med civilförsvarsförbundet. De som ingår i resursgruppen har en grundutbildning om 36h som sedan utökas med en specifik regionutbildning. Det handlar om att lära sig om sjukhusobjekten, vilken typ av hjälp som kan ges och hur de frivilliga ska agera vid samhällsstyrningar eller kris. Det handlar om ca 200-300 personer som är standby för alla sjukhus i regionen. Målbilden är en frivillig resursgrupp för varje sjukhus. Region Stockholm är den första region i Sverige att genomföra ett partnerskap med Civilförsvarsförbundet.

Linnea Lundgren

Pressekreterare (M) Finansroteln +46 70 737 57 53