Charlotte Broberg (M), fastighets- och serviceregionråd och Susanne Nordling (M), ordförande i psykiatriberedningen i Region Stockholm.

Region Stockholm startar Ungdomens Hus

Region Stockholm satsar på att starta Ungdomens Hus, en plats för vård av unga med psykisk ohälsa. Under nästa vecka kommer Locum AB och Fastighets- och servicenämnden ta beslut om att bygga om byggnad 04 och 05 på S:t Görans sjukhusområde för att göra plats åt Maria Ungdom, BUP och centrum för ätstörningar (SCÄ). Verksamheterna finns idag utspridda både på sjukhusområdet och även på Södermalm.

- Det är fantastiskt bra att kunna samla flera verksamheter på samma plats, istället för två akutmottagningar blir det en. Antalet vårdplatser ökas med minst 7 och vården kommer bli mer effektiv. Investeringen kommer landa på mellan 180-220 miljoner kronor och det ger lokaler i toppklass som dessutom håller en hög miljöstandard, säger Charlotte Broberg (M), fastighets- och serviceregionråd.

-Den som har ett barn som mår psykiskt väldigt dåligt ska känna sig trygg med att vård finns tillgänglig med samlad kompetens på en plats som är anpassad för barns behov. Så blir det när vi får Ungdomens Hus på plats. Då samlar vi vården som idag är utspridd i länet under ett tak. Det är viktigt för samordningen och tryggheten att barn och unga med sina anhöriga möter en samlad kompetens, säger Susanne Nordling (MP), ordförande i psykiatriberedningen i region Stockholm

Det är byggnaderna 04 och 05 som ska renoveras för verksamheten. Tidplanen för projektet är totalt tre år, där fyra månader går till förstudie, programhandling fem månader, beslut och utvärdering i två månader, projektering i sex månader och produktion i 20 månader, därefter är Ungdomens Hus redo för verksamhet.

Region Stockholm är landets näst största parlament med ansvar för bland annat hälso- och sjukvården, kollektivtrafiken och Stockholmsregionens utveckling. Sedan hösten 2018 styrs Region Stockholm av den blågröna koalitionen som består av Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet.

Daniel Frisén

Pressekreterare (M) Sjukvårds- och fastighetsfrågor 070-737 61 14