Tobias Nässén (M), vård- och valfrihetsregionråd

S vill lägga krokben för ett av landets bästa sjukhus

Socialdemokraterna har i sin skuggbudget 2021 föreslagit att egenregianbud ska läggas för driften av Capio St. Görans sjukhus med motiveringen att bedriva verksamheten så effektivt som möjligt. Detta trots att Capio St. Görans sjukhus idag är ett av Sveriges bästa sjukhus enligt Dagens Medicins ranking 2019, både vad gäller kvalitet av vård men också vad gäller tillgänglighet.

– Ideologi kan och får inte gå före god och tillgänglig vård. Det finns ingen anledning att riva upp organisationen av Capio St. Görans sjukhus och skapa oreda för personalen. Detta förslag är bara ett exempel av många dåliga i Socialdemokraternas budget, säger Tobias Nässén (M) vård- och valfrihetsregionråd.