Ytterligare en attack mot ambulanspersonalen i Stockholm

Ytterligare en attack mot ambulanspersonalen i Stockholm

Det är en skam för Sverige att det inte är möjligt att alla blåljusverksamheter kan dela s k flaggade adresser. Det lovade Anders Ygeman redan 2016 att ”titta på”. Sedan dess har ingenting hänt. Det är 6 år sedan.

Ytterligare en attack mot ambulanspersonal i Stockholm

Klockan 03:30 under natten till måndag skedde återigen det som inte får ske. En ambulans och dess personal attackerades av stenkastare efter att ha hämtat en sjuk person i Vårberg, i södra Stockholm.

Attacken är bara en i raden av de hotfulla situationer som ambulanspersonal idag tyvärr tvingas möta då de räddar liv.

– Vi står inför en mycket allvarlig situation där jag är orolig för vårdens medarbetares liv och hälsa. Ambulanspersonalen som gör allt för att rädda liv, ska aldrig behöva vara rädda för sitt eget när de är ute på uppdrag.

Det är en skam för Sverige att det inte är möjligt att alla blåljusverksamheter kan dela s k flaggade adresser. Det lovade Anders Ygeman redan 2016 att ”titta på”. Sedan dess har ingenting hänt. Det är 6 år, säger finansregionrådet Irene Svenonius.

Nu kräver Svenonius att regering och riksdag skyndsamt ger ambulans, räddningstjänst och akutläkarbilar tillgång till polisens register med s k flaggade adresser för att de ska veta när de kliver in i en potentiellt farlig situation, och kan be o. Polisens hjälp i tid. Vidare vill Svenonius se höjda straff för den som kastar sten mot blåljuspersonal och möjlighet till trygghetskameror på ambulanser.

– Höjda straff, fler poliser och tillgång till flaggade adresser är akuta åtgärder som måste vidtas nu. Inte minst påskkravallerna och mordet på polisen i Göteborg visar att vi inte har råd att vänta, säger Svenonius

Linnea Lundgren

Pressekreterare (M) Finansroteln +46 70 737 57 53