Anna König Jerlmyr kommenterar ny statistik på antal uppklarade brott i Stockholm

Socialroteln, Stockholms stad
Anna König, ordförande i Polisstyrelsen i Stockholms län

I dag torsdagen den 19 januari presenterades nya siffror om uppklaring av de brott som anmäls till Polisen. Sifforna visar att Stockholm och Skåne har sämst uppklaringsprocent. Det är dock inte förvånande att det är de två största polismyndigheterna inte har samma höga uppklaringsprocent som mindre disktrikt. Brottsligheten har en annan karaktär och anonymiteten är större i en storstad. Däremot är det viktigt att fler ansträngningar ändå görs för att fler brott ska klaras upp. Det menar polisstyrelsens ordförande Anna König Jerlmyr (M) i en kommentar till den nya statistiken.

– Polisen arbete bedrivs på bred front och under de senaste åren har myndigheten satsat mycket resurser på det brottsförebyggande arbetet. Det har bland annat lett till ökad synlighet, inte minst i de allra mest utsatta områdena, och ett framgångsrikt arbete med kriminella grupperingar – något som inte får genomslag i denna statistik, säger polisstyrelsens ordförande Anna König Jerlmyr (M)

– Polismyndigheten i Stockholm måste samtidigt öka sina ambitioner när det gäller andelen uppklarade brott. I och med den verksamhetsplan för 2012 som polisstyrelsen antagit slås det fast tydliga prioriteringar och ambitionsökningar som syftar till att öka antalet uppklarade brott, säger polisstyrelsens ordförande Anna König Jerlmyr (M)

De siffror som presenterades visar att antalet uppklarade brott ökar men inte i samma takt som ökningen av anmälda brott. Stockholmspolisen besitter en bred kompetens när det gäller grov organiserad brottslighet, något som man också prioriterat, vilket gjort att arbetet varit framgångsrikt men som inte ger utslag i mängdbrotten. Samtidigt är många av de brott som anmäls av sådan karaktär att de är svåruppklarade, t ex fickstölder.