Anna König Jerlmyr (M) på plats i Davos

Den 22–26 maj World arrangeras World Economic Forum i Davos. Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) kommer att vara på plats för att lyfta fram städernas roll i den gröna omställningen. Stockholm är en av de städer som har satt höga ambitiösa klimatmål. Huvudstaden siktar på att vara fossilfri till 2040 och redan till 2030 ska vi ha en utsläppsfri innerstad.

- Stockholm går i bräschen för den gröna omställningen. Vi har en tydlig och resultatinriktad klimatpolitik som förenar minskade utsläpp med ekonomisk tillväxt. Min förhoppning är att vi, på plats i Davos, kan inspirera fler städer att höja ambitionerna i klimatpolitiken. Samarbete är särskilt viktigt i den oroliga tid vi befinner oss i, säger König Jerlmyr.

Anna König Jerlmyr är idag viceordförande i klimatnätverket C40, som samlar samlar de största städerna i världen och arbetar för att bekämpa klimatförändringarna. Hon är även medlem av World Economic Forums Net Zero Carbon City Supervisory Board. Mellan 2018–2020 var hon ordförande för Eurocities, samarbetsorganisationen för de största städerna i Europa.

Urval ur finansborgarrådets program:

Medverkar i ett panelsamtal på temat: ” Governors Meeting: Real Estate” om en grön stadsutveckling, tillsammans med bland annat Al Gore, tidigare vicepresident i USA.

Medverkar i ett panelsamtal på temat: ”The Post-Pandemic City: Not Business as Usual”, om hur städerna kommer att utvecklas efter pandemin.

Finansborgarrådet kommer även att delta i ett antal bilaterala möten.

För intervjuförfrågningar, kontakta pressekreterare Erik Engstrand på 076 122 91 40 eller erik.engstrand@stockholm.se

Stockholm ska vara en trygg, innovativ och växande storstad med möjligheter för alla. Moderaterna har kraften att leda oss dit.