Billy Östh (M): Stockholms stads idrottsbonus eftertraktad av föreningslivet

Billy Östh (M): Stockholms stads idrottsbonus eftertraktad av föreningslivet

Stadsbyggnads- och idrottsroteln
Tf gruppledare idrottsnämnden Billy Östh (M)

I verksamhetsplanen för 2012 beslutade idrottsnämnden att införa en idrottsbonus för att nå inaktiva barn, ungdomar och funktionsnedsatta. Idrottsnämnden har tidigare beviljat tre ansökningar om idrottsbonus och nu haridrottsnämnden fattat beslut om ytterligare tre satsningar för bland annat funktionsnedsatta.

– Vi vill att fler barn, unga och funktionsnedsatta ska ges möjligheten att idrotta och motionera utifrån sina egna förutsättningar. Jag är därför glad att idrottsnämnden har beslutat om ytterligare satsningar på de som inte är fysiskt aktiva idag, säger Billy Östh (M), tf gruppledare i idrottsnämnden i Stockholms stad.

– Med idrottsbonusen vill vi inspirera och göra det möjligt för de som kanske inte motionerar i dag, eller vill röra på sig mer, att göra det. Vi har tidigare beviljat tre ansökningar för idrottsbonusen och har nu fattat beslut om att bevilja ytterligare tre, en satsning som innebär över en halv miljon kronor fördelat på tre år, säger Billy Östh (M), tf gruppledare i idrottsnämnden.

För att ta del av tjänsteutlåtandet till underlag för beslut vid idrottsnämndens sammanträde 12 juni besök länk: http://tinyurl.com/cd62npt
Bilaga 1 finnes på länk:

Fakta:
I verksamhetsplanen för 2012 beslutade idrottsnämnden att införa en idrottsbonus för att nå inaktiva barn och ungdomar. Idrottsbonusen kan sökas för en period av 1-3 år med en eventuell förlängning.
Hittills har sex föreningar, IK Bolton, Älvsjö AIK, Bromma FK, Rågsveds IF, Tensta 4H och Friskluft Coachning, beviljats 723,000 kronor under 2012.  Idrottsnämnden har avsatt 2 miljoner kronor för 2012.