Blå skolkommuner bättre än röda

Moderaterna i Stockholm presenterade i dag en granskande rapport om skolan i länets kommuner. I rapporten undersöks skillnader i ekonomiska investeringar, lärartäthet och lärarnas utbildning, valfrihet i praktiken samt skolresultat.

-       I rapporten visas tydligt att skolresultaten är bättre i länets moderatstyrda kommuner än i de vänsterstyrda. Dessutom fortsätter trenden – snittbetygen stiger i allianskommuner och sjunker i socialdemokratiskt dominerande. Det är allvarligt att elever inte har samma chans att lyckas i röda kommuner, säger Mats Gerdau (M), riksdagsledamot från Nacka, ledamot i utbildningsutskottet.

-       De  alliansstyrda kommunerna har dessutom större andel behöriga lärare än de vänsterstyrda. Forskning visar att kompetenta lärare är den viktigaste nyckeln för att nå bra inlärning och resultat, fortsätter Maria Stockhaus (M), kommunalråd i Sollentuna med ansvar för skolfrågor samt ordförande i Sveriges kommuner och landstings beredning för utbildningsfrågor.

-       De moderatstyrda kommunerna lägger över 1 400 kr mer per elev och år på undervisning än socialdemokratiskt styrda kommuner. De borgerliga kommunerna satsar på att styra resurserna till själva undervisningen och vänsterstyrda kommuner fokuserar istället på yta, kommenterar Henrik Kelfve (M), oppositionsråd i Sigtuna samt ordförande i Kommunförbundets Stockholms län utbildningsberedning.

Rapporten presenterades på Fredenskolan i Hallonbergen i Sundbyberg. Kommunens skolpolitik lyfts just nu fram som ett föredöme av Socialdemokraterna i en radioreklam med Thomas Bodström (S).

-       Tyvärr visar flera undersökningar att Sundbybergs skolor hamnar långt ner på listan när man granskar skolorna i länets kommuner. Det gäller såväl lärartätheten och skolresultaten som valfriheten. Den socialdemokratiska ledningen har dessutom lagt ner flera skolor under mandatperioden. Att Thomas Bodström och andra socialdemokrater i landet hyllar Sundbybergs skolpolitik är obegripligt, avslutar Carl Grufman (M), oppositionsråd i Sundbyberg.

Siffrorna i rapporten är tagna från Skolverkets officiella statistik.
Rapporten bifogas i pressmeddelandet.

För fler kommentarer: ring 08-676 81 80.

Pressnummer till Moderaterna i Stockholms stad och län: 08 - 676 81 80

Presschef för Moderaterna i Stockholms stad och län är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Övriga presskontakter är Helena Öman, Oliver Carrà, Håkan Filipsson, Caroline Karlsson, Sara Dennås och Cherine Khalil.