Christina Elffors-Sjödin: Förmedlingsavgiften på studentbostäder tas bort

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Christina Elffors-Sjödin (M), ordförande Stockholms stads bostadsförmedling

I går beslutade Stockholms stads kommunfullmäktige om att ta bort förmedlingsavgiften för studentlägenheter och för studentboende i korridorrum.

– Stockholm ska vara en attraktiv stad även för studenter. Därför slopar vi nu förmedlingsavgiften för studentlägenheter och studentrum. Därmed blir det helt kostnadsfritt att få ett studentboende via Bostadsförmedlingens studentförmedling, säger Christina Elffors-Sjödin (M), ordförande Stockholm stads Bostadsförmedling.

– Bostadsförmedlingens uppdrag är att vara den ledande marknadsplatsen för hyresrätter i hela Stockholmsregionen, för såväl fastighetsägare som personer som söker bostad. Förmedlingsverksamheten ska vara effektiv och välfungerande med ett tydligt och säkert kösystem och hög servicegrad, säger Christina Elffors-Sjödin (M), ordförande Stockholm stads Bostadsförmedling.

Fakta
I dag kostar förmedlingsavgiften för en studentlägenhet 500 kronor och förmedlingsavgiften för ett studentrum 250 kronor inklusive moms.  Efter beslutet på gårdagens kommunfullmäktige tas avgifterna bort fr o m 1 februari 2012.

Christina Elffors-Sjödin, 070 - 454 76 26