Hamilton/Alvendal: Även polisen tar nedskräpningen på allvar

Miljö- och trafikroteln i Stockholms stad
Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Polisstyrelsens ordförande i Stockholms län Kristina Alvendal (M)

Många stockholmare väljer att slänga kaffemuggen och fimpen på gatan eller lämna kvar picknickresterna på gräsmattan. På Södermalm har polisen reagerat kraftfullt och anmäler nu de som skräpar ner för miljöbrott.

- Jag tycker att det är beklagligt och tråkigt att alltför många skräpar ner och förstör miljön i stadens vackra parker och grönområden. Stockholmarna ska kunna njuta av det gröna, inte behöva uppleva parkerna som soptippar, säger Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd (M).

- En fungerande städning är en del, men minst lika viktigt är att var och en tar sitt ansvar och inte skräpar ned. Vuxna människor borde veta bättre än att kasta fimpar, kaffemuggar och matrester i parker och på gatan. Polisens agerande är ett mycket välkommet tillskott i arbetet för ett renare Stockholm, säger Ulla Hamilton (M).

- Stockholm är unikt med dess grönområden, parker och närheten till vatten. Att motverka nedskräpning och skadegörelse är en viktig brottsförebyggande åtgärd, vilket gör stadsmiljön tryggare. Polisen har här en viktig funktion, säger Kristina Alvendal, polisstyrelsens ordförande i Stockholms län (M).

Trafikkontoret satsar cirka 100 miljoner kronor varje år på att hålla staden ren och vacker och varje sommar förstärks städningen med både maskinella och manuella insatser. I år görs även en arbetsmarknadspolitisk insats med praktikanter som så kallade Stockholmsvärdar och sommarjobbande ungdomar som parkvärdar. Stockholmsvärdar och parkvärdar förstärker den normala städdriften och städar under dagtid på vardagar.

Helena Öman
pressekreterare hos Ulla Hamilton och Kristina Alvendal

Moderaterna i Stockholms stad har fem borgarråd.

Pressansvarig för Moderaterna i Stockholms stad är Helena Widegren som också ansvarar för finansrotelns presskontakter. Helena Öman ansvarar för miljö- och trafikrotelns samt för stadsbyggnads- och fastighetsrotelns presskontakter. Oliver Carrà ansvarar för ytterstads- och bostadbolagsrotelns och för social- och arbetsmarknadsrotelns presskontakter.