Joakim Larsson: 200 miljoner kronor till ytterstadsutveckling

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms Stad
Äldre- och ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

I dag fattar kommunstyrelsen beslut om att tillföra ytterligare medel till arbetet med stadens ytterstadsutveckling. Utöver de satsningar som staden redan gör inom ramen för ordinarie budget så avsätter nu kommunstyrelsen ytterligare 200 miljoner kronor till ytterstadsarbetet.

– 200 miljoner kronor kommer att förstärka Stockholms stads satsningar i ytterstaden ytterligare och ska fungera som ett komplement till den verksamhet som redan bedrivs inom ordinarie verksamheter. Fokus ska även framöver ligga på barn och ungdomar, säger ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M).

– Genom de 200 miljonerna som vi avsatte 2007 har vi bland annat satsat 24 miljoner på sommarlovsaktiviteter och feriejobb till ungdomarna i järvaområdet men även på att förstärka idrotts- och utbildningsmöjligheterna, säger ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

– Vi kan i dag skönja positiva resultat bland annat i form av minskad brottslighet och en tryggare tillvaro.  De senaste fyra åren har brottsligheten runt Järva minskat med 43 % under julloven vilket beror på såväl stadens satsningar som de ideella krafterna i området, säger ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

Fakta
Genom Vision Söderort och Vision Järva 2030 bedriver Stockholms stad ett långsiktigt utvecklingsarbete där staden, genom sina förvaltningar och bolag, arbetar tillsammans med andra aktörer i området mot gemensamma mål. Av de extra medel som avsattes 2007 har 75 % gått till barn- och ungdomssatsningar. Bland annat har staden startat igång Järvalärling, en lärlingsutbildning som syftar till att ge järvas ungdomar en chans att utbilda sig inom hantverkaryrken.

Besök gärna Joakims blogg www.moderaterna.net/joakim