Joakim Larsson (M): Extra pengar till sommarjobb, aktiviteter för barn och trygghetsskapande åtgärder i Järvaområdet

Ytterstads- och bostadsbolagsroteln, Stockholms stad
Ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M))

Stockholms stad har fattat beslut om att utöka sommarverksamheten för unga kring Järvafältet. Stadsdelsnämnderna i Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta beviljas vardera fem miljoner kronor för fler sommarjobb, utökad sommarverksamhet för unga samt fler trygghetsskapande åtgärder. Finansieringen sker med medel som är särskilt reserverade för Järvalyftet.

– Med denna extra satsning säkerställer vi vårt mål om att erbjuda alla Järvaungdomar i gymnasieåldern ett sommarjobb om de så önskar. Sommarjobb har flera positiva effekter; det ger meningsfull sysselsättning under sommaren och en direkt kontakt med arbetslivet och arbetsmarknaden, en viktig erfarenhet för många stockholmsungdomar, säger ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M).

– Vi går vidare med satsningen på medborgarvärdar i Rinkeby, vars verksamhet bidrar till lugn och trivsel i stadsdelen. Medborgarvärdarna får utökade arbetstider och arbetssättet överförs till Husby. Vi vill förstärka de goda krafter som med stort engagemang arbetar för att utveckla sina områden, säger ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M).

Pengarna kommer, utöver satsningen på sommarjobb, användas för barn- och ungdomsverksamhet kring Järva. Aktiviteterna kommer att pågå i parklekar och på fritidsgårdar, samt i form av utflykter, dagkollo och idrottsaktiviteter. Många av aktiviteterna kommer att drivas tillsammans med föreningslivet som redan i dag har en mycket aktiv roll i stadsdelarna runt Järvafältet.

Oliver Carrà, pressekreterare hos Joakim Larsson
08-508 29 202, vidarekopplad till mobiltelefon

Moderaterna i Stadshuset, Stockholm

Moderaterna i Stockholms stad har fem borgarråd. Sten Nordin är finansborgarråd och gruppledare. Ulla Hamilton är miljö- och trafikborgarråd, Kristina Alvendal är stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd, Joakim Larsson är ytterstads- och bostadsbolagsborgarråd och Ulf Kristersson är socialborgarråd.

Pressansvarig för Moderaterna i Stockholms stad är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Helena Öman är pressekreterare för Ulla Hamilton och Kristina Alvendal. Oliver Carrà är pressekreterare för Joakim Larsson och Ulf Kristersson.