Joakim Larsson: Utredning av möjlighet till studentlägenheter på vatten sjösätts

Ytterstads- och bostadsbolagsroteln, Stockholms stad
Ytterstads- och bostadsbolagsborgarrådet Joakim Larsson (M)

På måndag fattar Stockholms Stadshus AB beslut om att undersöka möjligheten att etablera studentbostäder på ett fartyg. Uppdraget ges till Stockholm Stadshus AB, Svenska Bostäder och Stockholms Hamnar.

– För att Stockholm ska vara en attraktiv stad att studera i är det viktigt att det finns tillgång till studentbostäder. För att möta behovet av studentlägenheter har vi under våren presenterat ett studentpaket som innehåller 4 100 studentbostäder på några års sikt. Vi arbetar nu vidare med ytterligare lösningar för att kunna möta tillströmningen av studenter och vi hoppas att kunna sjösätta studentbostäder på ett fartyg till hösten, säger borgarrådet Joakim Larsson (M).

– Vid Stockholms universitet och högskolor utbildas framtidens arbetskraft och tillsammans med näringslivet produceras ny banbrytande kunskap, som driver samhällsutvecklingen framåt. Därför är det viktigt att vi har en långsiktig strategi för att skapa god tillgång på studentbostäder och att undersöka möjligheter till boenden på vatten är en del av den strategin, säger borgarrådet Joakim Larsson (M).

Oliver Carrà, pressekreterare för Joakim Larsson
08-508 29 202, vidarekopplad till mobiltelefon

Bakgrund:
Under mandatperioden har majoritetens beslut inneburit drygt 1 400 färdigställda studentlägenheter. Hösten 2008 kunde genomfördes även snabba insatser för fler studentbostäder till följd av de ovanligt höga intagningstalen till universitet och högskolor i regionen. Med knappt tre månaders varsel omvandlades exmepelvis 200 servicebostäder till studentlägenheter.

Moderaterna i Stadshuset, Stockholm

Moderaterna i Stockholms stad har fem borgarråd. Sten Nordin är finansborgarråd och gruppledare. Ulla Hamilton är miljö- och trafikborgarråd, Kristina Alvendal är stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd, Joakim Larsson är ytterstads- och bostadsbolagsborgarråd och Ulf Kristersson är socialborgarråd.

Pressansvarig för Moderaterna i Stockholms stad är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Helena Öman är pressekreterare för Ulla Hamilton och Kristina Alvendal. Oliver Carrà är pressekreterare för Joakim Larsson och Ulf Kristersson.