Joakim Larsson: upphandling av e-tjänster via fibernät i äldreboenden

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Äldre- och ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

I dag fattar Micasa Fastigheters styrelse beslut om att genomföra en upphandling av elektroniska vård- och omsorgstjänster riktade till äldre.

– Många av Stockholms äldreboenden står nu inför reparationer och ombyggnad och då ser Micasa fastigheter till att installera fibernät så att de äldre kan få tillgång till tjänster som underlättar vardagen, säger äldreborgarrådet och ordförande i Micasa Fastigheter Joakim Larsson (M).

– Elektroniska omsorgstjänster, exempelvis provtagning via dator eller kommunikation med läkare och annan vårdpersonal ger service till äldre i deras eget hem som gör att de kan leva självständiga liv längre upp i åren, säger äldreborgarrådet och ordförande i Micasa Fastigheter Joakim Larsson (M).

Bakgrund
Vid kommande renoveringar av Micasas äldreboenden installeras fibernät i fastigheterna, i första hand i senior- och trygghetsboenden, så att de äldre kan få tillgång till elektroniska tjänster riktade särskilt till dem. De första två boenden som får tillgång till nätet är Trygghetsboendena Fästmanssoffan i Nälsta och Väduren på Norrmalm. Under 2012 byggs nätet ut vid Långbrobergs trygghetsboende.

Fibernätet kommer att vara öppet att använda med den operatör som hyresgästen väljer och det som nu upphandlas är en kommunikationsoperatör, som blir länken mellan Micasas infrastruktur och den som levererar tjänsterna.