Joakim Larssons (M) inledningsanförande i budgetdebatten om kommunala bostadsbolagen och ytterstadsutvecklingen

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Äldre- och ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

I dag inleddes på förmiddagen Stockholms stads budgetfullmäktiges andra dag med debatt om bostadsbolagen och ytterstadsutvecklingen. Borgarrådet Joakim Larsson (M) lade vid sitt inledningsanförande till debatten fokus på de höga ambitioner som Stockholms stad har för upprustningar och bostadsbyggande. Stockholms bostadspolitiska mål har höjts till att 100 000 bostäder skall byggas till 2030.

– Vi håller hög takt i byggandet och omkring hälften av de 100 000 bostäder som vi ska ha byggt till 2030 skall vara hyresrätter. Därutöver har lägenheter som lämnas till bostadsförmedlingen och därefter förmedlas har ökat med 20 procent de senaste fem åren. Vi blir alltså bättre på att förmedla de lägenheter vi har samtidigt som vi bygger fler nya hyresrätter själva, säger ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M).

Vid utgången av 2014 kommer Alliansen i Stockholms stad att ha lagt över 14 miljarder kronor på upprustningar och nyproduktion av bostäder. Dessutom byggs många nya bostäder i Stockholm. Alliansen har höjt de bostadspolitiska målen från 17 000 till 20 000 bostäder under mandatperioden för att till 2030 nå 100 000 nya bostäder i staden för att möta behovet av en mycket stark inflyttning över tid.

– Försäljningar och ombildningar har skapat förutsättningar att rusta upp tusentals bostäder och även bygga nya stadsdelar för att fler ska kunna flytta till Stockholm. Skulle man i stället ha lånat till alla de investeringar vi har gjort de senaste sex åren hade stadens låneskuld nu varit 97 miljarder. Ränteutgifterna skulle slagit hårt mot välfärden i Stockholm, säger borgarrådet Joakim Larsson (M).

Borgarrådet Joakim Larssons inledningsanförande i blocket för bostadsbolagen under budgetfullmäktige i Stockholms stad i dag kan läsas i sin helhet på länk:

Observera att det talade ordet gäller.

Följ debatten med bild och ljudupptagningar på http://www.stockholm.se/budget .