Kevius (M): Byggstart för 240 studentbostäder i Tensta

Kevius (M): Byggstart för 240 studentbostäder i Tensta

Illustration: Belatchew Arkitekter

Idag tisdag den 9 september, togs det första spadtaget för ett 18 våningar högt hus med 240 nya studentbostäder vid tunnelbanan i Tensta Centrum. Bostadshuset kommer innehålla kommersiella lokaler i bottenplan, solterrass och cykelrum för 220 cyklar.

- Nya bostäder i centrum innebär en förstärkning av Tensta centrum och ökad trygghet. Läget är bra för studentbostäder med närheten till buss- och tunnelbana, centrum och närheten till Kista, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

Byggnaden ligger i linje med stadens satsning på förnyelse i stadsdelarna i Järva. I Vision Järva 2030 beskrivs ett antal utvecklingsteman som har bäring på studenthuset, bland annat att bygga nytt i strategiska lägen, att utveckla de centrala stråken och att använd ny bebyggelse för att stärka stadsdelarnas identitet.

Byggherre: Åke Sundvall Projekt AB
Antal bostäder: 240
Upplåtelseform: Hyresrätter
Avstånd till kollektivtrafik: 50 meter till Tensta tunnelbanestation
Parkeringstal: Totalt 285 platser för cykelparkering och två handikapplatser för bilar.
Planerad inflyttning: Höstterminen 2016
Illustration: Belatchew Arkitekter

Nya studentbostäder planeras i ett högt hus i Tensta centrum. På den här platsen låg tidigare Spånga-Tensta förvaltningsbyggnad.

Planförslaget innebär att ett 18 våningar högt studenthus byggs på fastigheten Bränninge 1, utmed Tenstagången. Studenthuset innehåller 240 studentbostäder (hyresrätter). Totalt blir det 223 ettor (23 kvm) och 17 tvåor (47 kvm) Under planprocessen har två våningar tillkommit genom en ny bjälklagskonstruktion, men huset har fortfarande samma totalhöjd. De två nya våningarna rymmer 30 lägenheter.

I bottenvåningen mot Tenstagången/centrumstråket föreslås 100 kvadratmeter för kommersiella lokaler. Mot söder föreslås en solterrass som kragar ut från bottenvåningen. I källarvåningen ryms förråd och cykelrum för cirka 220 cykelplatser. Ytterligare cykelparkering finns utomhus, inom fastigheten och vid Tenstaplan. En gemensam balkong finns mellan varje våningsplan.

Presskontakt: Moderaternas pressjour 08-508 29 222.

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222