König Jerlmyr (M) om öppningen av Sverige: Avsaknad av besked skadar jobb och företag

Regeringens plan för att lyfta coronarestriktionerna får kritik av Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M). Det saknas besked om när planen ska vara på plats och en färdriktning för ett öppnande av Sverige.

- Jag frågar mig vem är det som kör egentligen? Återigen sätter sig regeringen sig i baksätet för pandemihanteringen och överlåter öppningen av samhället till en enskild myndighet. Evenemangsnäringen, besöksnäringen och många andra verksamheter behöver tydliga besked om en planering för återöppnade. De behöver veta idag hur de ska planera för att kunna boka in evenemang i höst. För Stockholm är avsaknaden av besked förödande. Huvudstadsregionen var först ut att drabbas av pandemin och det är även här som företagen drabbats hårdast. Länder som Danmark och Storbritannien har sedan en lång tid tillbaka planer för ett återöppnade, men den här regeringen brister gång på gång i ledarskap. Vi behöver en tydlig och tidsatt plan som strävar efter att ta bort restriktionerna i takt med att fler vaccinerar sig, säger finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

Stockholm ska vara en trygg, innovativ och växande storstad med möjligheter för alla. Moderaterna har kraften att leda oss dit.

Erik Engstrand

Presskontakt Pressekreterare 076-122 91 40