Kristina Alvendal: På måndag välkomnar jag 248 nya polisaspiranter till Stockholm

Polisstyrelsens ordförande Kristina Alvendal (M)

248 av de nyutexaminerade poliserna i år kommer att förstärka Stockholmspolisen. Totalt innebär det en rekordnotering på 5 750 poliser i Stockholms län. Länet har därmed fått 960 fler poliser jämfört med när Alliansen tog över regeringen och majoriteten i Stockholms stad efter valet 2006.

– Alliansregeringens rekordstora satsning på polisverksamheten gör att vi nu kan satsa mer på stockholmarnas trygghet. På måndag välkomnar jag 248 nya polisaspiranter som är en del av denna satsning, säger polisstyrelsens ordförande Kristina Alvendal (M).

– Med ökad närvaro kan polisen finnas till hands både för att förebygga och klara upp exempelvis stölder och inbrott. Det är en typ av brottslighet som drabbar fler än de riktigt grova brotten och som uppfattas som oerhört kränkande för den som drabbas. Det är därför mycket viktigt att sända signalen att dessa brott inte accepteras i samhället, säger Kristina Alvendal (M).

Sverige har nu fler poliser än någonsin. Rikspolisstyrelsens prognos visar att Sverige totalt i sommar kommer att ha 20 540 poliser i tjänst runtom i Sverige.

Tillfällig presskontakt för Kristina Alvendal:
Oliver Carrà
08-508 29 202, vidarekopplad till mobiltelefon

Pressbilder på Kristina Alvendal finns på www.alvendal.seKristina bloggar på www.improveme.se/kristinaalvendal

Moderaterna i Stockholms stad har fem borgarråd.

Pressansvarig för Moderaterna i Stockholms stad är Helena Widegren som också ansvarar för finansrotelns presskontakter. Helena Öman ansvarar för miljö- och trafikrotelns samt för stadsbyggnads- och fastighetsrotelns presskontakter. Oliver Carrà ansvarar för ytterstads- och bostadbolagsrotelns och för social- och arbetsmarknadsrotelns presskontakter.