Larsson/Östh: 6,8 miljoner till Skarpnäckslyftet

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms Stad
Äldre- och ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

Skarpnäcks stadsdelsnämndsordförande Billy Östh (M)

Stockholms stad har beviljat Skarpnäcks stadsdelsförvaltning 6,8 miljoner kronor under de kommande tre åren i syfte att förstärka deras arbete med Skarpnäckslyftet.

– Ett huvudfokus i ytterstadsarbetet är att skapa tryggare bostadsområden. Genom satsningen på Skarpnäcklyftet skapar vi förutsättningar för att utöka trygghetsarbetet i Skarpnäck och Bagarmossen, säger ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M).

– Skarpnäckslyftet arbetar, i enlighet med Vision Söderort 2030, långsiktigt och med flera aktörers medverkan för ett tryggare Skarpnäck. Att föreningar, förvaltningar, polis och kommunala bostadsbolag samarbetar utifrån gemensamma mål är positivt och en förutsättning för att nå långsiktiga resultat, säger ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M).

– Genom Skarpnäckslyftet har fritidsgården i Bagarmossen, Bagishuset, fått större lokaler och mer personal. Genom den nya satsningen kan en ny lokal under hösten öppnas på Skarpnäcksfältet mitt emot Kulturhuset, säger Skarpnäcks stadsdelsnämndsordförande Billy Östh (M).

– Utöver fritidsgårdarna satsar vi på trygghetsvärdar som är ungdomar boende i området. Dessa utbildas och leds av stiftelsen På rätt väg, vilka består av yrkesverksamma brandmän med lång erfarenhet av arbete med ungdomar på glid. De utbildas bland annat i akut sjukvård, konflikthantering och droginformation, och arbetar uppsökande inom stadsdelen, säger Skarpnäcks stadsdelsnämndsordförande Billy Östh (M).

Fakta
Skarpnäckslyftet är en satsning på unga i Skarpnäck och Bagarmossen där man genom att skapa mötesplatser och aktiviteter för ungdomarna ska uppnå tryggare bostadsområden. Målgruppen är ungdomar och unga vuxna mellan 15-24 som, utöver de som går i skolan, saknar grundläggande utbildning och står långt ifrån arbetsmarknaden. Syftet är att sysselsätta de unga för att förebygga oroligheter i området och på så sätt skapa tryggare bostadsområden.