​M: Återupprätta nollvisionen mot hemlöshet

​M: Återupprätta nollvisionen mot hemlöshet

Socialstyrelsens kartläggning visar att antalet personer som är akuta boendelösa ökar kraftigt. I Stockholms stad uppgår enligt kartläggningen antalet hemlösa med oklar hemlöshetssituation till 3 239 personer. Även antalet barn som är bostadslösa har ökat. Nu kräver Moderaterna att nollvisionen mot hemlöshet återupprättas och att S-majoriteten lever upp till sina löften om att minska hemlösheten.

- Målet måste vara att ingen ska sakna bostad i Stockholm, men det är långt från dagens verklighet. Det mest effektiva medlet för att minska hemlöshet är att arbeta med förebyggande insatser, så man inte förlorar sin bostad. Budget- och skuldrådgivning måste sättas inom en vecka för barnfamiljer som riskerar att vräkas. Men vi måste också upprätthålla tak över huvudet-garantin, för att vår stad ska kunna ge trygghet och stöd åt de mest utsatta i samhället, säger oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222