(M) förslag: Inled samverkan för resursskolor i Stockholms 26 kommuner

(M) förslag: Inled samverkan för resursskolor i Stockholms 26 kommuner

Moderaterna i Stockholms stad tar initiativ till att inleda en samverkan kring skolgången för barn med särskilda behov. Idag jobbar alla Stockholms 26 kommuner på olika sätt.

Antalet elever i behov av särskilt stöd har ökat över tid och antalet barn som genomgår en neuropsykiatrisk utredning fortsätter öka. Resursskolor, både fristående och kommunala, som bara tar emot elever i behov av särskilt stöd har vuxit fram som ett svar på den utvecklingen. För att möta dagens och morgondagens utmaningar vill vi stärka samordningen och den gemensamma planeringen över kommungränserna.

Stockholmsregionen har unika förutsättningar utifrån geografi, utbyggd infrastruktur och befintliga samverkansformer att samarbeta utifrån ett gemensamt system för barnens bästa. Moderaterna i Stockholms stad vill samla länets kommuner och utreda möjligheterna för att införa ett samverkansavtal och ta fram en gemensam finansieringsmodell för resursskolorna.

Moderaterna i Stockholms stad tar initiativ till en bred samverkan för resursskolorna och att barn i behov av särskilt stöd ska få en riktigt bra skolgång.

• Målet är att skapa ett samverkansavtal där vi tillsammans får till en gemensam modell för resursskolorna. Jag är glad och hoppfull över att samtal nu inleds, säger initiativtagare Andréa Hedin (M) oppositionsborgarråd och vice ordförande utbildningsnämnden.

Initiativet har inletts med en inbjudan till samtliga ordföranden och vice ordföranden inom utbildningsnämnderna i alla Stockholms kommuner. Första mötet planeras i Stockholms stadshus i slutet av april

Presskontakt: Dalila Alibasic 076-12 291 46, dalila,alibasic@stockholm.se.

Stockholm ska vara en trygg, innovativ och växande storstad med möjligheter för alla. Moderaterna har kraften att leda oss dit.