M-förslag: Lansera ett stadsöl – med vatten från Riddarfjärden

M-förslag: Lansera ett stadsöl – med vatten från Riddarfjärden

För ett femtiotal år sedan fanns över 100 bryggerier i Sverige och många av dem låg i Stockholm. För att stärka Stockholms profil som vattenstad föreslår Moderaterna etablerandet av ett kommunalt bryggeri, med lansering av Stockholmsölen - Stockholm City Beer – bryggd med vatten från Riddarfjärden. Intäkterna från projektet ska oavkortat gå till att återlansera Vattenfestivalen från och med nästa sommar.

• Intresset för hantverksöl blomstrar. Samtidigt varnar var tionde bryggeri för att ökade kostnader riskera att leda till nedläggningar. Ska stockholmare kunna dricka närproducerad och god öl behöver vi säkra tillgången genom ett eget kommunalt bryggeri. Münchebryggeriet är en naturlig plats som knyter an till både Riddarfjärden och Stockholms bryggerihistoria, säger Christofer Fjellner (M), gruppledare i stadshuset.
  • Med lanseringen av ett stadsöl tar vi ett första steg mot en ny Vattenfestival. Och jag är övertygad om att vi skulle kunna mötas över blockgränserna för att säkra serveringstillstånden för en festivalen, säger Andréa Hedin, oppositionsborgarråd och ledamot i Socialnämndens tillståndsutskott.
  • Staden ska inte driva företag i onödan. Men detta är ett lågriskprojekt och vinsterna ska gå till stockholmarna genom att finansiera Vattenfestivalen, som jag vet att många stockholmare saknar. Alla storstäder i Europa med självaktning har sin egen öl – det måste också Stockholm ha, avslutar Christofer Fjellner.

Presskontakt: Dalila Alibasic 076-12 291 46, dalila.alibasic@stockholm.se.

Stockholm ska vara en trygg, innovativ och växande storstad med möjligheter för alla. Moderaterna har kraften att leda oss dit.