M kräver möte med Ygeman för att ge lokala ordningsvakter fler befogenheter

M kräver möte med Ygeman för att ge lokala ordningsvakter fler befogenheter

Moderaterna i Stockholms stad bjuder in inrikesministern Anders Ygeman (S) till ett möte. Kommunerna måste ges verktyg för att upprätthålla trygghet i de offentliga miljöerna. Moderaterna vill att lokala ordningsvakter får befogenhet att avhysa olagliga boplatser och bötfälla överträdelser av lokala ordningsföreskrifter.

Kommuner anlitar i större utsträckning privata säkerhetsbolag för att skapa trygghet på offentliga platser, enligt en enkätundersökning från Ekot. I förra veckan rapporterades även att EU-medborgare använt en skolgård i Stockholm som toalett.

– Om inte Ygeman förmår att lösa polisens problem eller avsätter ytterligare medel för att stärka den polisiära närvaron i Stockholm, så måste han ge kommunerna verktyg för att upprätthålla tryggheten i de offentliga rummen, säger oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M).

– En utmaning som Stockholm möter är att allt fler olagliga boplatser växer fram. Människor undviker att vistas i de offentliga miljöerna på grund av boplatser och de sanitära olägenheter som uppstår. Idag är kommunerna förhindrade att agera samtidigt som vi inte har verktyg för att komma till rätta med detta, avslutar oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M).

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222

Erik Engstrand

Presskontakt Pressekreterare 076-122 91 40
Celine Alfredsson

Presskontakt Pressekreterare 076-122 91 48

Oskar Rådehed

Presskontakt Föräldraledig 076-122 91 26

Kraft att leda Stockholm

Stockholm ska vara en trygg, innovativ och växande storstad med möjligheter för alla. Moderaterna har kraften att leda oss dit.