M: Nej till S-förslag om rätt till heltid för barn till föräldralediga

M: Nej till S-förslag om rätt till heltid för barn till föräldralediga

Idag den 12 december klubbades Socialdemokraternas förslag om rätt till heltid för barn till föräldralediga i kommunfullmäktige. Förslaget har väckt massiv kritik från såväl förskollärare, fackförbund och föräldrar. Moderaterna har motsatt sig förslaget med hänvisning till att staden behöver prioritera förskollärarna.

– Det är häpnadsväckande att Socialdemokraterna inte vet hur situationen i förskolan ser ut, trots att förskollärare och fackförbunden påtalat detta genom flertal protester. Förskolan i Stockholm står inför stora utmaningar med växande barnkullar, brist på utbildade lärare och ökade sjukskrivningar, säger oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

– Vi moderater vill istället prioritera en ökad kvalitet i förskolan genom att inrätta karriärtjänster, utbilda fler förskollärare, minska barngrupperna och förbättra arbetsmiljön för de som redan arbetar i verksamheterna, avslutar oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222