​M: Socialdemokraternas bostadspolitik har havererat

Socialdemokraternas bostadssubventioner på 3,2 miljarder till bostadsbolagen har inte lett till några hyresrätter i Stockholm. Alliansen överlämnade över 120 000 bostäder i olika skeden av planläggningen. Men allt fler projekt läggs nu på is, samtidigt som byggbolag avvaktar eller skjuter upp byggandet. Istället kommer amorteringskravet slå hårt mot andelen ettor som byggs i Stockholm, eftersom unga får allt svårare att ha råd med sin första bostad. Joakim Larsson, (M) oppositionsborgarråd och vice ordförande i Stadsbyggnadsnämnden är kritisk mot socialdemokraternas satsningar

- Socialdemokraterna i såväl stadshuset som regeringen gör det allt svårare för seriösa företag som vill och kan bygga i Stockholm. En stagnerad bostadsmarknad innebär att Stockholm inte kan växa och locka till sig den arbetskraft staden behöver. S bedriver Stockholmsfientlig bostadspolitik som fortsätter låsa in de existerande problemen på dagens marknad, utan att släppa in seriösa aktörer som vill och kan bygga billiga bostäder, säger Joakim Larsson (M) oppositionsborgarråd.

- Under förra mandatperioden kunde Stockholm stad fortsätta bygga även under lågkonjunktur eftersom ekonomin i våra kommunala bolag möjliggjorde detta. Skulle vi hamna i ett liknande läge idag, har staden inte råd med detta. S har istället skuldsatt stockholmarna och pressat balanserna i stadens bolag så att de nu har kapitalskulder som skapar en finansiell riskprofil. Det är oansvarig politik, säger Joakim Larsson (M) oppositionsborgarråd.

- Dessutom stänger socialdemokraterna ute unga från att kunna köpa sin första bostad och gör det mindre lönsamt att bygga små lägenheter med amorteringskravet. Fler måste släppas in på vår bostadsmarknad, säger Joakim Larsson (M) oppositionsborgarråd.

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222