Christofer Fjellner och Andréa Hedin (M)

Moderaterna föreslår 250 miljoner kronor mer till Stockholms skolor

Stockholms elever har rätt att få bra förutsättningar i skolan. Under dagens kommunstyrelse föreslår Moderaterna i Stockholms stadshus att Stockholms grundskolor ska få 250 miljoner kronor mer under 2023, för att undvika akuta nedskärningar på lärare och annan skolpersonal.

• Skolan är ett kommunalt kärnuppdrag. För oss moderater i Stockholm är det en självklarhet att prioritera skolan. Det handlar om att ta ansvar och göra det som stockholmarna förväntar sig av oss politiker i en svår ekonomisk tid, säger Christofer Fjellner, gruppledare för Moderaterna i stadshuset.

I valet i höstas lovade Socialdemokraterna stockholmarna att de skulle ta ansvar för stadens ekonomi och skolor. Vi kan redan nu konstatera att det löftet har brutits. Skolornas ekonomi är hårt ansatt och de 102 miljoner kronor, som Socialdemokraterna vill skjuta till är inte tillräckligt för att kompensera för underskotten.

• Det är de elever som har det svårast i skolan och som är i störst behov av särskilt stöd som drabbas hårdast av nedskärningarna. Tyvärr är det här konsekvensen av Socialdemokraternas oförmåga att prioritera välfärden i Stockholm, säger Andréa Hedin, oppositionsborgarråd (M) och vice ordförande i utbildningsnämnden.

Fakta: I dag fattar kommunstyrelsen i Stockholms stad beslut om höja ersättning till grundskolan och grundsärskolan i Stockholms stad under 2023. Moderaterna föreslår att höja ersättning med 250 miljoner kronor. Socialdemokraterna föreslår att höja ersättning med 102 miljoner kronor.

Dalila Alibasic 076-12 291 46, dalila.alibasic@stockholm.se.

Stockholm ska vara en trygg, innovativ och växande storstad med möjligheter för alla. Moderaterna har kraften att leda oss dit.