Moderaterna kräver insatser för att öka tryggheten för lokala företagare

Moderaterna kräver insatser för att öka tryggheten för lokala företagare

Med anledning av Stockholms Handelskammars rapport Brottsplats Stockholm – Kriminaliteten hämmar affärerna. Kräver nu Moderaterna insatser för att öka tryggheten för lokala företagare. Rapporten lyfter upp att företagsklimat och kriminalitet idag behandlas som två separata frågor, trots att brottsligheten har en direkt inverkan på företagens ekonomi, service och utbud.

- Vi har stadsdelar som är mer otrygga än andra, dessa stadsdelar har också en högre arbetslöshet. Vi vet att det är företagarna som skapar arbetstillfällen, och om de inte kan bedriva verksamhet på just de platserna där de behövs som bäst så blir integrationen lidande. Omyndiga personer lockas till kriminalitet i flera av våra utsatta stadsdelar, de blir inte straffade och de äldre kriminella blir oftast deras enda förebilder. Vi behöver arbeta i tidigare åldrar med att fånga upp unga i riskzon. En insats är att sociala insatsgrupper kan sättas in för unga under 15 år, säger oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M)

- Det räcker inte att enbart tala om ökad trygghet i förorten. Konkret handling måste till, här och nu. Moderaterna föreslår fler lokalt förankrade poliser, bättre belysning och kameraövervakning i utsatta områden och miljöer. Här måste den rödgröna regeringen göra mer, det skulle vara bra om inrikesministern kunde tala med sina allierade miljöpartister i staden som är starka motståndare till kameraövervakning. Ministern uttalanden om utlokaliseringen av statliga myndigheter följs inte upp med handling. Det tydligaste exempel är Alliansregeringens beslut om Diskrimineringsombudsmannen flytt till Rinkeby som inte blev av, säger Ole-Jörgen Persson (M) vice ordförande i stadsdelsnämnden Spånga-Tensta.

Om Stockholms Handelskammarens rapport, Brottsplats Stockholm – Kriminaliteten hämmar affärerna:

Stockholms Handelskammare har låtit undersökningsföretaget Demoskop göra 186 djupintervjuer bland företag i Stockholms län. Undersökningen inbegriper hela länet, med visst fokus på de så kallade utanförskapsområdena. Intervjuerna genomfördes 15-22 januari 2016.

• Den största otryggheten i Stockholms stad är i Rinkeby och Norsborg
  • Var fjärde företagare i dessa områden har fått en försämrad ekonomi på grund av brottslighet
  • Var tionde i dessa områden övervägar att lägga ner eller flytta verksamheten på grund av att de utsätts för brott
  • 40 procent av företagen i Sverige är drabbade av kriminalitet (i övriga OECD-länder är det 25 procent av företagen.)
  • Kriminalitet och Konkurrens från informella verksamheter upplevs vara bland de största upplevda hindren för svenska företagare

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222