Moderaterna vill ha fler food bikes i Stockholm

2012 möjliggjorde Alliansen etableringen av food trucks i Stockholm. Idag är food trucks en självklar del av Stockholms restaurangutbud. På senare tid har food bikes tillkommit, de serverar enklare mat och fika men har inte samma möjligheter att bedriva mer omfattande verksamhet som food trucks. Moderaterna vill nu underlätta för food bikes att bedriva verksamhet.

- Food bikes är ett trevligt inslag i Stockholms restaurangutbud. Dessutom är de miljövänliga, flexibla och skapar stora mervärden för stockholmarna och besökarna. Det ska vara enkelt att bedriva verksamhet i Stockholms stad, därför vill jag att staden utarbetar riktlinjer för att göra det enkelt för food bikes att finnas och verka i staden, säger Cecilia Brinck (M), vice ordförande i trafiknämnden.

- Nya innovativa sätt att bedriva verksamhet uppstår hela tiden. Vi måste se till att regelverket hänger med och inte ställer till det i onödan. Detta är ett sådant fall, staden måste se de mervärden som food bikes tillför och tillsammans med andra inblandade (t ex polisen) hitta lösningar för dem, säger Cecilia Brinck (M).

Om tillstånden:

Food trucks kan ansöka om nyttoparkeringstillstånd som endast utfärdas till fordon med registeringsskyltar. Tillståndet gäller för parkering upp till två timmar per parkeringstillfälle.

Food bikes måste idag få ett upplåtelseavtal och ett sådant är endast är kopplat till en specifik plats och kräver polistillstånd.

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222