Nordin och Ankersjö presenterar gröna lösningar på Nordiskt toppmöte

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Stadsmiljöroteln, Stockholms stad
Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C)

Stockholms stads finansborgarråd Sten Nordin (M) och stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) deltar i den Nordiska huvudstadskonferensen i Köpenhamn 11- 13 maj. Temat för konferensen är i år miljömässig hållbarhet med fokus på grön tillväxt.

- Stockholm visar att man kan kombinera hög tillväxt och bra miljö, i Norra Djurgårdsstaden kommer exempelvis byggföretag använda och visa upp den bästa gröna tekniken och därmed ökar vi möjligheten till export och jobb i hela stockholmsregionen. Det och våra satsningar på spårvagnar tänker jag berätta om för våra nordiska vänner, säger Stockholms stads finansborgarråd Sten Nordin (M).

- Stockholm är ledande på flera områden inom miljö i Europa och jag tror att vi har en hel del kunskap att bidra med. Men det ska även bli mycket intressant hämta hem inspiration och kunskap från hur våra nordiska grannar jobbar med de här frågorna säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

De Nordiska huvudstäderna ska under konferensen dela med sig av sina erfarenheter och arbete inom detta område, samt besluta om att ta fram en gemensam exportkatalog med gröna systemlösningar från Norden.

För kontakt med finansborgarrådet Sten Nordin
Oliver Carrà, perssansvarig, genom M-pressjour 08-508 29 222.
För kontakt med stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C)
Frida Demervall, pressekreterare, 076-12 29 413