Nordin/Rankka/Vestberg: Fempunktsprogram för innovativare Stockholm

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet Sten Nordin (M)

VD Stockholms Handelskammare Maria Rankka

VD och koncernchef Ericsson, Hans Vestberg

I samband med Stockholmsmötet 2011 som hölls i stadshuset i Stockholm i går 30 maj presenterade finansborgarrådet Sten Nordin (M) tillsammans med Handelskammaren i Stockholms VD Maria Rankka och Ericssons VD och koncernchef Hans Vestberg ett gemensamt fempunktsprogram med inriktningar för en regional innovationsstrategi för Stockholmsregionen.

– En gemensam innovationsstrategi mellan staden och näringslivet är viktig för hela regionen för fortsatt tillväxt. Stockholm växer med hög takt, då är det viktigt att staden har ett bra samarbete med regionens företag för att vi gemensamt ska kunna säkra fler jobb långsiktigt och goda förutsättningar för kompetensförsörjningen till företagen, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

– Förmågan att locka till sig talanger är avgörande för en regions förmåga att skapa innovationer och tillväxt. För att huvudstadsregionen ska bli en global talangmagnet måste framgång och hårt arbete premieras i ännu högre utsträckning, säger Maria Rankka, VD för Stockholms Handelskammare.

– Det är viktigt att Stockholm fortsatt uppfattas som en innovationsrik region, en plats som är bra att leva och bo i för våra anställda och deras familjer – för det krävs skolor med god kvalitet och kvalificerade högskoleutbildningar akademiskt. Det råder stenhård konkurrens om talanger globalt och jag tycker Stockholm gör ett bra arbete på dessa områden, men det kan alltid bli bättre, säger Ericssons VD och koncernchef Hans Vestberg.

Fempunktsprogrammet pekar ut de fem områdena

• Innovativa människor skapar innovativa miljöer
    • Tillväxtdrivande kompetensnoder ska utvecklas
    • Öka möjligheterna för kommersialisering
    • Upphandla med sikte på innovationer, tillgängliggör offentliga data
    • Öka samverkan och skapa innovativa former för detta

För att ladda ned fempunktsprogrammet som presenterades på Stockholmsmötet, besök länk:

Oliver Carrà, pressansvarig, 076-12 29 202 alternativt genom m-pressjour 08-508 29 222.

Om Stockholmsmötet
Under gårdagseftermiddagen samlades över tre hundra företrädare för staden och regionens politiska beslutsfattande, näringsliv, akademiska institutioner för Stockholmsmötet som i år arrangerades för åttonde gången. Stockholmsmötet syftar till att underlätta och förbättra dialogen mellan politik, näringsliv och akademiska institutionerna i regionen. Stockholmsmötet samlar över 300 företagsledare, ledare för akademi och tjänsteföretag, politiker och intresseorganisationer, och är en plattform för att låta dessa grupper mötas och diskutera framtidens utmaningar för Stockholm.