Ny färjeförbindelse för tunga transporter mellan Slagsta och Bällsta

Den 10 december kommer trafik- och renhållningsnämnden godkänna ett genomförandeavtal mellan Staden och Vägverket om färjeförbindelse för den tunga trafiken mellan Slagsta och Bällsta. Färjeleden ska erbjuda den tunga godstrafiken kortare transportvägar och kommer att tas i bruk vid månadsskiftet februari-mars 2010

– För transporter över 100 ton som ska över Saltsjö-Mälarsnittet finns idag endast alternativet över Eskilstuna – Västerås. Det är en omväg på drygt 25 mil och resulterar i stora utsläpp då dessa fordon förbrukar mellan 10-15 liter per mil. Att vi äntligen kan få till stånd en färjeförbindelse för dessa fordon är både bra för företagens ekonomi och mycket bra ur ett miljöperspektiv, säger Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd (M).

– De riktigt tunga fordonen kan idag inte tillåtas på Essingeleden. Jag är därför mycket glad att vi nu kommer att kunna erbjuda ett rimligt alternativ genom färjeleden Slagsta-Bällsta. Vi arbetar också aktivt med att hitta ytterligare färjeförbindelser som kan avlasta det hårt ansträngda vägnätet i Stockholm, säger Vägverkets regionchef Christer Agerback.

Färjetrafiken kommer att ombesörja dispenstrafik för särskilt tunga fordon som inte får trafikera Essingeleden. För Essingeleden gäller högst 60 ton totalvikt. Dispenstrafiken ska efter upprustning av Essingeleden kunna återgå till denna vilket beräknas kunna ske då avtalstiden är slut 2012-06-30.

Mer information om projektet finns på Vägverkets webbplats www.vv.se

Helena Öman
Pressekreterare hos Ulla Hamilton