Olle Reichenberg: Ännu en ny vårdcentral vill starta i Sollentuna

Stockholms läns landstings Sjukvårdsstyrelse Norr beslutar i dag att auktorisera ytterligare en vårdcentral i Sollentuna. Med nytillskottet kommer det nu att finnas sammantaget nio vårdcentraler i Sollentuna. I och med beslutet har tre nya mottagningar auktoriserats i Sollentuna sedan Vårdval Stockholm infördes. Tidigare har en mottagning vid Stinsens köpcentrum respektive en på Tingsvägen 17 auktoriserats.

– Det är mycket glädjande att vi kan auktorisera ytterligare en vårdgivare som vill driva verksamhet i Sollentuna. Genom Vårdval Stockholm har vi fått 37 nya husläkarmottagningar i länet och fortfarande vill alltså fler etablera sig. Vården blir alltmer tillgänglig, det är en glädjande utveckling, säger Olle Reichenberg (M), ordförande i Sjukvårdsstyrelse Norr.

Dagens beslut gäller MJG Holding som nu får auktorisation att öppna en vårdcentral i Helenelunds centrumanläggning i Sollentuna. Beslutet är villkorat av vissa lokaljusteringar, och verksamheten planeras att starta så snart som möjligt.

– Karolinska Institutets granskning av Vårdval Stockholm slog nyligen fast att vårdvalet har förbättrat tillgängligheten och gjort vården mer rättvis. Den nya mottagningen i Sollentuna blir ytterligare ett konkret bevis för att Vårdval Stockholm har bidragit till förbättrad tillgänglighet i vården, fortsätter Olle Reichenberg.

– Det är tydligt att intresset för att bedriva sjukvård är stort – både här i Sollentuna och i resten av länet. Ju fler mottagningar som öppnar i kommunen desto bättre blir både tillgängligheten och valfriheten för sollentunaborna, avslutar Olle Reichenberg.

För mer information:

Ordförande i sjukvårdsstyrelse norr, Olle Reichenberg, 0708-89 96 70

Pressnummer till Moderaterna i Stockholms stad och län: 08 - 676 81 80

Presschef för Moderaterna i Stockholms stad och län är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Övriga presskontakter är Helena Öman, Oliver Carrà, Håkan Filipsson, Caroline Karlsson, Sara Dennås och Cherine Khalil.