Regina Kevius (M): Projektering av ny fullstor idrottshall i Norra Djurgårdsstaden

Idrotts- och stadsbyggnadsroteln, Stockholms stad
Idrotts- och stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M)

Inom kort påbörjas projekteringen av en fullstor idrottshall i Norra Djurgårdsstaden. Den nya idrottsanläggningen planeras i anslutning till Hjorthagens IP och beräknas stå klar 2016.

– Det är viktigt att, precis som med skolor och förskolor, planera in idrottsytor tidigt i stadsutvecklingsområden.  I Norra Djurgårdsstaden planerar vi för 12 000 nya bostäder vilket ställer krav på bra idrottsytor, säger idrottsborgarrådet Regina Kevius (M).

– Nyligen rustades Hjorthagens IP och inom kort kommer projekteringen av den nya hallen att påbörjas. Förutom att det skapar goda förutsättningar för idrottsföreningar så kommer den även att dagtid kunna användas av eleverna i den nya skolan, säger idrottsborgarrådet Regina Kevius (M).

Fakta:
Norra Djurgårdsstaden är ett av Stockholms stora stadsutvecklingsområden med 12 000 nya bostäder och 30 000 nya arbetsplatser. Under renoveringen av Hjorthagens IP ersattes befintliga planer med konstgräs och en ny personal- och servicebyggnad tillkom. I samband med renoveringen investerade Djurgårdens IF i ett tält som suttit uppe över 11-mannaplanen under vintern i syfte att möjliggöra för fotboll även vintertid.
Den nya hallen, som är en fullstor hall, beräknas kosta cirka 60 miljoner.

Detaljplanearbetet för området påbörjades i mars och innehåller förutom en ny idrottshall även förutsättningar för offentlig service så som skola, förskola och SL:s spårvagnsmuseum.
Beslut fattas på idrottsnämnden den 21 maj.

Therez Olsson, pressekreterare, 076-12 29 200 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222