Sten Nordin (M): Dags att pröva 24-timmarsbarnomsorg i Stockholm

Sten Nordin (M): Dags att pröva 24-timmarsbarnomsorg i Stockholm

Finansroteln, Stockholms stad
Kommunstyrelsens ordförande finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Nu har finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M) invigt den nya förskolan Långe Erik i Skarpnäck som kommer ha sju barngrupper varav en utegrupp. I samband med invigningen öppnade Sten Nordin (M) upp för en kommunal 24-timmars barnomsorg för föräldrar som är i behov av detta.

– Förskolan är i första hand till för barnen. Den har betydelse för vad våra barn lär sig, och hur de utvecklas, men den har också ett viktigt uppdrag i att ge omsorg för arbetande föräldrars behov. Därför vill vi att staden öppnar 24-timmarsbarnomsorg, säger Moderaternas gruppledare finansborgarrådet Sten Nordin (M).

– I dag arbetar många stockholmare skift eller har oregelbundna arbetstider, i många avseenden förväntar vi oss alla en stad som är öppen dygnets alla 24 timmar. Det är en del av en modern storstad. Det är viktigt att dessa stockholmsföräldrars behov av förskola och stöd tillgodoses.

– Därför måste vi nu på djupet analysera om vi verkligen levererar den omsorg på så kallad obekväm tid som krävs, säger Moderaternas gruppledare finansborgarrådet Sten Nordin (M).

Högupplösta pressbilder från ceremonin då Sten Nordin med hjälp av två förskolebarn inviger skolan återfinns för fri publicering på länk:
Vid publicering uppge (Fotograf: Stefan Lundh, Stockholms stad)

Oliver Carrà, pressekreterare, 076-12 29 202 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222.

Fakta om barnomsorgen i Stockholm:

• Under 2011 föddes 13 620 barn i Stockholm. Som prognoserna ser ut kommer 1 miljon personer vara stockholmare år 2024.
  • Barn som är mellan ett och fem år kan gå i förskola eller familjedaghem (pedagogisk omsorg) under den tid då vårdnadshavare arbetar eller studerar. I Stockholm går drygt 50 000 barn i förskolan.
  • 2011 fick ca 130 barn i staden omsorg på obekväm arbetstid och de fristående förskolorna svarade för hälften av dessa. Omsorgen tillhandahölls huvudsakligen i familjernas hem.