Sten Nordin (M) / Madeleine Sjöstedt (FP): Flytt av Tekniska Nämndhuset ger 1 000 nya bostäder på Kungsholmen och i Söderstaden

Finansroteln, Stockholms stad
Kommunstyrelsens ordförande finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Kultur- och fastighetsroteln, Stockholms stad
Kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP)

Stockholms stad presenterar i dag ett förslag om att flytta 1100 av stadens arbetsplatser från Tekniska nämndhuset på Kungsholmen till nya Söderstaden. Förslaget innebär att sammanlagt cirka 1 000 nya bostäder kan byggas på Kungsholmen och i Söderstaden.

– Det här innebär 1 000 nya bostäder i attraktiva lägen samtidigt som vi fortsätter i den strategiska stadsutvecklingen med fler bostäder i City och fler arbetsplatser och kontor utanför citykärnan. Tomten invid Klara sjö har stor potential, jag välkomnar en spännande arkitektur på platsen, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad

Bakgrunden till det förslag som presenteras i dag är en utredning som Fastighetskontoret har genomfört på uppdrag av Stadsledningskontoret.

– Det här förslaget ger bättre lokaler både för stadens invånare och våra medarbetare. I City finns det för få bostäder och i Söderort för få arbetsplatser. Med den här lösningen slår vi två flugor i en smäll. Att få in fler bostäder i City kan också bidra till en mer levande stadskärna som inte stänger efter kontorstid, säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

Pressmaterial:
Länk till presentationen från pressträffen i dag återfinns på länk - finns även nedan under relaterat material.
Länk till arkitektskisserna högupplösta från presentationen - finns även nedan under relaterat material.
(Vid publicering vänligen uppge: För skisserna Tekniska nämndhuset-tomten: Gert Wingårdh arkitetktkontor AB, för fastigheten i Söderstaden Tengbom Arkitekter AB )

Ett inriktningsbeslut planeras kunna fattas under våren 2013. Det nya kontorshuset och de 500 nya bostäderna i Söderstaden väntas kunna vara klara tidigast under 2018. De nya bostäderna på Kungsholmen kan därefter vara klara under 2020.

Presskontakter:
Oliver Carrà, 076-12 29 202