Sten Nordin (M): Starka åtgärder för fler studentbostäder

Sten Nordin (M): Starka åtgärder för fler studentbostäder

Statsminister Fredrik Reinfeldt presenterade idag Moderaternas höjda byggambitioner för studentbostäder. 20 000 ska byggas till 2020.

– Fler studentbostäder är en nyckel för att Stockholm ska fortsätta utvecklas som student- och universitetsstad. Stockholm ska vara ett centrum för lärande och innovation. Då måste det vara enkelt för studenter och forskare att hitta någonstans att bo i Stockholm, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

En väsentlig del av de kommande studentbostäderna kommer att byggas i Stockholm. Stockholms stad har fattat beslut om 7 500 nya studentbostäder som finns i produktion eller i pågående planprocess. Det innebär en fördubbling av antalet studentbostäder i Stockholms stad. Ett av de största studentbostadsområdena är Albano.

– Vid studentbostadsområdet Albano kommer många studenter att bo. Förslaget att bygga en tunnelbanestation där är därför intressant, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

Presskontakt: Markus Jonsson, 076-12 29 201