Sten Nordin (M): Stockholms stad tillgängligt för stockholmarna 24 timmar om dygnet

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M)

Ett nytt it-program för Stockholms stad, där satsningen på e-tjänster utökas och tillgänglighet till öppen data förstärks. Det fattar Stockholms stads kommunfullmäktige beslut om i kväll.

– Vi har sedan många år satsat stora resurser på att förenkla stadens service till stockholmarna i syfte att vara Sveriges mest tillgängliga stad. Genom att e-tjänstprogrammet, infördes 2007, har stockholmarna kunnat sköta sina kontakter med kommunen utan begränsningar av öppettider och telefontider. Det har frigjort tid att lägga på de personer som behöver stöd, personlig kontakt och service, säger Sten Nordin (M), kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.

Det nya it-programmet fastslår inriktningen för verksamhetsutveckling med hjälp av it. Utöver en förbättring av e-tjänster kommer it-verksamheterna att utvecklas och möjligheter att skapa innovativa lösningar utökas. Betydelsen av öppen data understryks också i programmet.

– Stockholmarnas, företagarnas och besökarnas förväntan på tillgänglighet till service ökar i takt med utvecklingen. Det är vår ambition att staden på olika sätt ska vara tillgänglig 24 timmar om dygnet. Med det nya it-programmet tar vi steget vidare i detta arbete, säger Sten Nordin (M), kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.

Länk till ärendet i sin helhet: http://insyn.stockholm.se/kf/document/2013-04-29/Dagordning/30/30%20u13046.pdf

Therez Olsson, pressekreterare, 076-122 92 00, alt pressjour 08-508 29 222