Sten Nordin (M): Vatten- och livsmedelssäkerhet i fokus under årets World Water Week i Stockholm

Finansroteln, Stockholms stad
Kommunstyrelsens ordförande finansborgarrådet Sten Nordin (M)

I dag invigdes officiellt World Water Week 2012 vid Stockholmsmässan i Älvsjö. Årets tema är ”Water and food security” med fokus på bland annat jordbrukens påverkan på miljön.  Stockholms kommunstyrelseordförande finansborgarrådet Sten Nordin (M) medverkar under World Water Week och deltog vid dagens officiella invigning.

– Vatten är vår viktigaste naturtillgång och för att trygga vattensäkerheten  krävs både lokala och globala lösningar. World Water Week är därför ett värdefullt forum för världens experter att samlas kring, säger Sten Nordin (M), kommunstyrelseordförande och finansborgarråd i Stockholms stad.

– Vi kan förbättra världens vattensäkerhet och det finns många goda exempel på hur som vi kan dela med oss av under World Water Week. Lösningarna på de globala frågorna om tillgång till rent vatten måste diskuteras både lokalt och globalt, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

– Många glömmer att Stockholm en gång i tiden var en av Europas mest förorenade städer. Med initiativ som exempelvis grundandet av det kommunala bolaget Stockholm Vatten, vars arv härstammar från Norsborgs Vattenverk som grundades 1904, som i dag säkrar rent dricksvatten till alla stockholmare, är vi nu stolt en av världens främsta miljöhuvudstäder, säger finansborgarrådet  Sten Nordin (M).

Oliver Carrà, pressekreterare, 076-12 29 202 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222-

Om World Water Week

• World Water Week har sedan 1991 varit ett forum för globala vattenfrågor.
  • Värd är Stockholms International Water Institute (SIWI) som under veckan delar ut flertalet priser varav Stockholm Water Prize och Stockholm Industry Water Award är de mest uppmärksammade.
  • Industry Water Award delas ut den 28 augusti och går i år till PepsiCo för sitt arbete med att reducera vattenkonsumtionen i sin produktion samt företagets stöd till jordbruksnäringen att producera vatten effektiva odlingar.
  • Stockholm Water Prize delas ut av H.M.K Carl XVI Gustaf. vid en bankett i Stockholms Stadshus torsdagen den 30 augusti.