Sten Nordin: OpenLab – ett nytt sätt för Stockholm att stärka samarbetet med universiteten och högskolorna

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M)

I ett led att utveckla samarbetet mellan universiteten och högskolorna i Stockholm etableras OpenLab. Det är en ny form av samarbete som ska bidra till att ytterligare lyfta Stockholm som en attraktiv och högkvalificerad kunskapsregion. OpenLab ska också stärka kompetensförsörjningen och öka kvaliteten i de olika verksamheterna samt öka anställningsbarheten hos studenterna.

– Stockholm är en kunskapsintensiv stad som behöver utvecklas för att stärka vår internationella ställning. Med OpenLab skapar vi verktygen för att Stockholm ska bli morgondagens ledande moderna kunskaps- och universitetshuvudstad. Framtidens utmaningar må vara komplexa men det innebär inte att lösningarna behöver vara det. Genom att stärka samarbetet med universiteten och högskolorna kan vi gemensamt möta framtidens samhällsutmaningar mer kreativt, kostnadseffektivt och framtidsinriktat, säger Sten Nordin (M) kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.

OpenLab är en verksamhet och en fysisk plats där studenter, lärare och forskare från Karolinska Institutet, KTH, Stockholms universitet och Södertörns högskola tar sig an utmaningar som Stockholms stad, Stockholms läns landsting och Länsstyrelsen i Stockholms län står inför. Under 2014 kommer verksamheten att flytta in i nyrenoverade lokaler på en central adress på Valhallavägen 79 där miljön skapar förutsättningar för nytänkande och kreativitet.

– I arbetet med den regionala innovationsstrategin stod det tidigt klart att ökade möjligheter till tvärvetenskapliga arbetsformer är avgörande för innovationsklimatet. OpenLab är ett stort steg mot förvekligande av detta, säger landshövding Chris Heister.

– Det är glädjande att vi genom OpenLab kan utveckla Stockholmsregionen och skapa ett samarbete mellan stora samhällsaktörer och lärosäten. Det betyder mycket för Stockholms framtid, säger Torbjörn Rosdahl (M) finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

– Genom den breda och djupa kompetens som parterna i OpenLab besitter kan vi gemensamt ta oss an stora tvärdisciplinära frågeställningar. Jag tror att detta är mycket attraktivt för studenter, lärare och forskare. Det är också ytterligare ett bevis för den goda samverkan som finns mellan stockholmsuniversiten och Stockholms stad, län och landsting, säger Peter Gudmundson, rektor vid KTH.

– OpenLab är ett konkret sätt att fördjupa det viktiga samarbetet mellan de stora lärosätena i Stockholm, men också samarbetet med staden, landstinget och länet. För Stockholms universitet är det också ett sätt att bygga vidare på vår tradition av öppenhet. Vår verksamhet började ju med öppna föreläsningar som svar på samhällets utmaningar, säger Astrid Söderbergh Widding, rektor vid Stockholms universitet.

–  OpenLab är en ny form av samarbete där vi kan mötas kring gemensamma problem. Att studenterna utgör navet i verksamheten ser jag som särskilt viktigt och positivt, säger Moira von Wright, rektor vid Södertörns högskola.

Inom OpenLab arbetar man med flera aktuella komplexa samhällsutmaningar där olika kunskapsområden arbetar tillsammans för att komma fram med förslag till innovativa lösningar. Verksamheten skall vara öppen, kreativ, oväntad, inbjudande, den ska leda till nytänkande och skapa förutsättningar så att användbara idéer blir verklighet och att nya kontaktytor uppstår. OpenLab ger ett nytt sätt att lära sig, i samarbetet mellan olika delar i samhället, mellan olika kunskapsfält och yrkesroller, mellan medicin, teknik, naturvetenskap, samhällsvetenskap, humaniora och det konstnärliga området.
För mer information: http://openlab.se/

Parterna i OpenLab är:

• Stockholm stad
  • Stockholm läns landsting
  • Länstyrelsen i Stockholm
  • Karolinska institutet
  • KTH
  • Stockholms universitet
  • Södertörns högskola

Presskontakt
Therez Olsson, pressekreterare Moderaterna i Stockholms stad, 076-12 29 200 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222
Katarina Eriksson Lönnbring, pressekreterare Moderaterna i Stockholms Läns Landsting, 0707-374126