Joakim Larsson (M), stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad

Stockholm slopar bygglovsavgiften för uteserveringar

Som en del i att underlätta för det lokala näringslivet under coronapandemin kommer Stockholms stad från och med den 1:a april till och med sista december 2021 att slopa avgifterna för de näringsidkare som ansöker om bygglov för uteserveringar. Under normala förhållanden baseras avgiften på uteserveringens yta. Även för tillstånd avseende små uteserveringar kan det röra sig om uppemot 5 000 kronor, vilket kan ha stor betydelse för mindre verksamheter.

- Att vi nu slopar bygglovsavgifterna för uteserveringar är en av många lättnader för företag vi kommunicerade tidigare i våras. Totalt uppgår stadens stöd till det lokala näringslivet till ca 100 miljoner kronor för 2021. Det rör sig om allt från slopade avgifter till hyresreduktioner och uppskov, säger Joakim Larsson (M), stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad.

Beslutet innebär att ingen avgift tas ut under den tidsperiod beslutet avser för bygglov gällande uteserveringar. Tidigare i våras meddelade den grönblå majoriteten att Stockholms stad satsar närmare 100 miljoner på att stötta det lokala näringslivet under 2021.

Stockholm ska vara en trygg, innovativ och växande storstad med möjligheter för alla. Moderaterna har kraften att leda oss dit.

Erik Engstrand

Presskontakt Pressekreterare 076-122 91 40