Stockholms stad skriver intentionsavtal med Svenska Fotbollsförbundet för fotbolls-EM 2025

Under onsdagen beslutades att Stockholms stad aktivt ska arbeta för att få europamästerskapet för damer i fotboll 2025. Stockholms stad ska ingå ett intentionsavtal med Svenska Fotbollförbundet genom vilket staden förbinder sig att aktivt delta, som en av flera tilltänkta värdstäder, i arbetet inför en nordisk ansökan om europamästerskapet. Det formella beslutet väntas fattas i kommunstyrelsen den 1 december.

- Stockholm ska bli norra Europas ledande evenemangsstad. Vi har redan säkrat hockey-VM och handbolls-VM för herrar och det är glädjande att nu jobba för att också få hit ett stort internationellt mästerskap för damer. Stockholms stad ser fram emot att arbeta nära Svenska fotbollförbundet i vägen mot en formell ansökan, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholms stad.

- Ett EM i fotboll i Stockholm skulle, förutom den fantastiska möjligheten att se världsfotboll på våra arenor, bidra till inspiration och positiva effekter för stadens många fotbollsföreningar långt efter att finalen är spelad. Det skulle betyda oerhört mycket för både aktiva och blivande fotbollsspelare, inte minst tjejer, säger Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd i Stockholms stad.

- Vi är mycket glada för det tydliga stöd som Stockholms stad på detta vis ger våra ansträngningar att försöka vinna hem Europas största kvinnliga idrottsevenemang till Norden. Det ger ökad energi till oss och våra nordiska kolleger att få fram bästa möjliga ansökan. Det är också positivt att Sveriges huvudstad visar vägen i detta projekt, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson.

Genom intentionsavtalet erbjuder sig staden att stötta Svenska Fotbollförbundet i det arbete som ingår i att anordna ett mästerskap, även utanför fotbollsplanen. Det gäller boenden, kommunikationer och möjligheter för supportrar att samlas innan och efter matcher.

Fakta

Efter genomförd förstudie fattar de nordiska fotbollsförbunden i mars 2022 sitt beslut om en preliminär ansökan om värdskap ska göras till UEFA. Vid beslut om en preliminär ansökan behöver ett förnyat beslut fattas i kommunfullmäktige genom vilket staden förbinder sig att vid en eventuell tilldelning av mästerskapet till de nordiska länderna vara en av flera tilltänkta värdstäder.

En tidig och preliminär uppskattning av stadens totala ekonomiska insats för ett värdskap för EM i fotboll år 2025 beräknas till 30-40 mnkr med fördelning över åren 2023-2025. För förstudiearbetet och arbetet med en ansökan under 2022 uppgår kostnaderna för stadens arbete till 2,5 mnkr.

Stockholm ska vara en trygg, innovativ och växande storstad med möjligheter för alla. Moderaterna har kraften att leda oss dit.