Stockholms stad och Företagarna Stockholm inleder samarbete kring ensamkommande flyktingungdomar

Stockholms stad och Företagarna Stockholm inleder nu ett samarbete kring ensamkommande flyktingungdomar. Syftet är att ungdomarna ska få stöd att etablera sig på arbetsmarknaden, studera vidare efter gymnasiet eller starta eget företag.

- Stockholms stad gör redan idag mycket för de här ungdomarna, men ett samarbete med Företagarna Stockholm öppnar upp för nya möjligheter när det gäller arbetet med integration, säger socialborgarrådet Ulf Kristersson.
Under 2009 har Stockholms stad hittills tagit emot 125 ensamkommande barn och ungdomar. I och med det mellan staden och Migrationsverket utökade avtalet, som gällt från den 1 november, åtar sig staden 81 platser.
- Vi ser att ensamkommande flyktingungdomar är en ökande grupp och samarbetet med Företagarna Stockholm ska bland annat syfta till att ordna praktikplatser åt dessa ungdomar vilket underlättar för dem att ta sig in på arbetsmarknaden, säger Ulf Kristersson.

Bakgrund Hittills har företag som Ung omsorg, Microsoft, McDonalds och Veritas slutit upp bakom satsningen.Tillsammans med Stockholms stad och Företagarna Stockholm tar de nu på sig att utöka samarbetet till att omfatta fler företag. Under tisdagen medverkade samtliga företag vid invigningen av Palatset - ett boende för ungdomar med uppehållstillstånd som är nära att få en egen lägenhet - på Vollmar Yxkullsgatan 23 på Södermalm. Palatset kommer också att fungera som en mötesplats och ett aktivitetshus för alla de ungdomar som är inskrivna vid Enheten för individ- och familjeomsorg. Även ungdomar som tidigare bott i stadens boenden samt de som bor hos släkt och vänner i så kallat eget boende kan komma till Palatset och delta i temakvällar.

För mer information: Oliver Carrà Pressekreterare hos Ulf Kristersson 076-12 29 202